Templer, pagoder, kulturhelte mm.

Kultur-rejseguide til Vietnams hovedstad 

Religion, kulturhelte, templer og pagoder

Kapitler:
I begyndelsen…  –  Citadellet  –  De 36 gader  –  Bach Ma templet  –  Litteraturens tempel – Buddhas lære  –  Tran Quoc pagoden  –  Quan Su pagoden  –  Søjlepagoden  –  Vinh Tru templet – Yin og Yang  –  Ngoc Son templet  –  Vestsø paladset  –  De levende døde

I begyndelsen…
Et kapitel, der handler om, hvordan Vietnams fortid har været lang og omskiftelig, og om hvordan Hanoi er med til at knytte den sammen til én historie

Citadellet
Et kapitel, der handler om de gode kosmiske forbindelser, der findes i Hanois gamle citadel og om “Dragens navle”, som i mere end 1000 år har været magtens centrum

36 gader…
Et kapitel, hvor det handler om Hanois gamle handelskvarter med de berømte 36 gader, som vistnok ikke er så gamle endda, men som til gengæld har en lang historie

Bach Ma templet
Et kapitel, hvor det blandt meget andet handler om et problemfyldt byggeprojekt, en drøm og en hvid hest, som viste sig at være et godt varsel.

370 sider med aha-oplevelser…

En af det gamle Hanois hovedgader: Hang Chieu, dvs. "gaden hvor man sælger måtter". Fotografiet er fra ca. 1890. Man kan læse, at franskmændene døbte gaden Rue Dupuis. Tryk på billedet for at se, hvor gaden ligger.

Litteraturens Tempel..
Et kapitel, hvor det handler om arven efter vismanden Kong Fuzi, og om, hvordan kundskab og traditioner er grundlaget for ethvert kultursamfund

Buddhas lære…
Et kapitel, hvor det handler om, at ikke alt i verden er godt, men måske kan blive det alligevel for mennesker med den rette indstilling

Hanoi i øjenhøjde. Traditoner, historie og nutid

Buddhistisk messe i Ba Da pagoden i Hanois gamle kvarter

Tran Quoc pagoden…
Et kapitel, hvor det handler om Tran Quoc Pagoden, der er af Vietnams vigtigste kultsteder og traditionelt har været arnested for buddhismen

Quan Su pagoden…
Et kapitel, hvor det handler om Quan Su pagoden, der er en af byens ældste kultsteder og oprindeligt forbeholdt de fremmede gesandter i Hanoi.

Søjlepagoden
Et kapitel, hvor det handler om kongedrømme, barnløshed og Hanois berømte søjlepagoden, der som en lotusblomst vokser op af dammens mørke og mudrede vand vand

Vinh Tru pagoden
Et kapitel, hvor det handler om Vinh Tru Pagoden der har tidligere været både tempel, forsamlingshus og i en periode hovedkvarter for modstandskampen.

Khue Hsing - Som man kan se ham i Ngoc Son templet

Klassens grimme dreng…
Som besøgende i Litteraturens Tempel går man – symbolsk naturligvis – i fodsporene på de utallige generationer af håbefulde studerende, som i årevis har terpet kongfuzianismens klassiske skrifter, som de kan forfra og bagfra: Forvandlingernes Bog, Den Store Lære, Den Gyldne Middelvej, Riternes Bog, og hvad de ellers alle sammen hedder. De har skrevet både kunstfærdige digte, historiske og politiske afhandlinger og véd alt, hvad der er værd at vide om statsmands-kløgt og fyrstelære, om verdens- ordenen, stjernerne og himlens betydning for livet på jorden.

De fleste af de studerende har måske undervejs i studierne sendt tanker afsted til Khue Hsing, der var skytshelgen for de studerende, som ønskede at aflægge den kongelige embedseksamen.

Et sagn fortæller, hvordan Khue Hsing var en rigtig dygtig men også fantastisk grim studerende, der vandt førstepladsen ved de kejserlige embedseksamener og derved gjorde sig fortjent til hæder og ære. Da kejseren imidlertid så, præcis hvor frastødende Khue Hsings udseende var, afviste han blankt at overrække ham førstepræmien.

Sønderknust og vanæret forlod Khue hoffet og flakkede omkring, indtil han besluttede sig for at kaste sig i havet for at drukne sig. En drage steg imidlertid op fra dybet, greb den fortvivlede studerende og bar ham op i stjernehimlen. Khue Hsing blev siden skytshelgen for de kejserlige eksaminander. I kinesisk astrologi har han bolig i stjerne-konstellationen “benene”, hvis stilling på himlen derfor antages at have betydning for de studerende.

[Litteraturens Tempel]

Quan Thanh Templet…
Et kapitel, hvor det blandt andet handler om dao, udødelighed og Tran Vu, der i århundreder har været Hanois trofaste vogter af Den Nordlige Himmel

Yin og Yang…
Et kapitel, hvor det handler om de to modsatte kræfter, der virker i alt levende, og hvis balance er afgørende for både sundhed og samfundsforhold

 

Mere end 300 illustrationer…

 

Mere viden gi’r flere oplevelser…

Vestsø paladset…
Et kapitel, hvor det handler om prinsesse Lieu Hahn og andre stærke kvinder i moder- gudindernes kult, og hvor man også kan læse om en gylden bøffel fra Kina…

Ngoc Son pagoden…
Et kapitel, hvor det handler om den berømte lille klippeø i Hoan Kiem søens nordøstlige hjørne, der huser en smuk miniature udgave af Litteraturens Tempel

De levende døde…
Et kapitel, hvor det handler om, hvordan de døde forfædre stadig er nærværende, og hvordan de med jævne mellemrum bliver inviteret indenfor i de levendes liv

Hovedalteret i Ngoc Son pagoden
Fra ceremonihallen træder man ind til templets alter, der er bygget op omkring tre lakerede statuer. Bagest med den karakteristiske mandarin-hovedbeklædning er det Vismanden Van Xuong, der er taoismens øverste gud for litteratur og kultur. Som sådan er der mange historier og legender knyttet til hans person. Ofte bliver han set som en pendant til Kong Fuzi, og han er god at bede til, hvis man f.eks skal til eksamen. Van Xuong har traditionelt været vigtig for de studerende, der havde ambitioner om at aflægge kongelig embedseksamen.

Den mellemste figur på alteret, klædt i gult, er formentlig Lu Dongbin, der i levende live var embedsmand og digter under det kinesiske Tang dynasti. Siden opnåede han efter sigende udødelighed og bliver dyrket som en af de mest populære af taoismens Otte Udødelige. Lu Dongbin der har et alsidigt CV, går for at være en af de første mestre i den taoistiske lægekunst, skytshelgen for bl.a frisører, tryllekunstnere, studerende og også lidt af en kvindebedårer.

Forrest i rækken sidder Quan Cong. Han er en skikkelse, som har været populær i Vietnam, og som man ofte ser afbildet i templer. Quan Cong levede omkring år 200 og var general under det kinesiske Wu Dynasti og altså en rigtig historisk person. På alteret repræsenterer han vigtige dyder som loyalitet, lov og ordnede forhold. Traditionelt kan en aftale eller kontraktindgåelse anses for bindende, når den er indgået foran Quan Cong.

[Ngoc Son pagoden]

Mere om kapitel 2...

Mere om kapitel 3...